Co to jest etyczna moda?
Jest to niezwykle złożone pojęcie, składające się z szeregu czynników dotyczących mody, są to m.in. zagadnienia wpływu na środowisko naturalne, dbałości o warunki pracy, zrównoważonej gospodarki oraz ochrony zwierząt.
Przemysł modowy to drugi truciciel na świecie, zaraz po przemyśle paliwowym. Konwencjonalne marki modowe prześcigają się w kolekcjach – 25 dni trwa średni cykl życia produktu od Zary. Konsekwencją tego pędu jest zatrważająca ilość wyprodukowanych ubrań każdego roku. Szacuje się, że rocznie konsumujemy ok 80 miliardów elementów odzieży, 4-krotnie więcej niż dwadzieścia lat temu.
Czemu przeciwstawia się etyczna moda?
Etyczna moda stoi w kontrze do sposobu działania jej konwencjonalnego odpowiednika. Pokrótce przedstawimy wybrane aspekty, miej proszę na uwadzę, że odkrywamy zaledwie rąbek tego skomplikowanego zagadnienia.
Etyczne marki modowe starają się wybierać materiały do produkcji, które w jak najmniejszym stopniu obciążają środowisko naturalne, np. bawełnę z certyfikatem GOTS (międzynarodowy standard – taki certyfikat można otrzymać spełniając wyśrubowane wymagania dotyczące pochodzenia włókien, ekologicznej uprawy, dbania o obieg wody, etc.). Nie używają ponadto trujących chemikaliów do barwienia swoich tkanin.
Istotnym elementem dla etycznych marek jest odpowiednie traktowania pracowników każdego szczebla w łańcuchu produkcji. Nie jest tajemnicą, że konwencjonalny przemysł modowy prowadzi do niemal niewolniczej pracy osób dorosłych i dzieci. Warunki, w których pracują nie spełniają żadnych wymagań, nie spełniane są także normy bezpieczeństwa (patrz tragedia z 2013 roku w Bangladeszu).
Etyczne marki modowy nie stosują materiałów odzwierzęcych. Cierpienie zwierząt od dawna nie jest konieczne przy produkcji ubrań lub butów. Nie ma więc absolutnie żadnego uzasadnienia użycia takich materiałów.
Stojąc w opozycji do tzw. fash fashion, tak produkowana odzież jest projektowana by trwała. Nie ma mowy o ubraniach, które po kilku użyciach nadają się do wyrzucenia – mają służyć długie lata. Ubrania etyczne = trwałe.
Na końcu, ale nie mniej ważne, jest dbanie o zrównoważony rozwój. Jest to bardzo obszerne zagadnienie, wymienimy tylko kilka jego aspektów. Odnawialność zasobów używanych do produkcji, dbanie o odpowiedni obieg wody w przedsiębiorstwie, czy brak toksycznej chemii to czynniki, o których etyczne marki muszą pamiętać na każdym etapie swojej działalności.
Łączy się z: fast fashion.