Darmowa dostawa od 150 zł

Darmowa dostawa od 150 zł

    • Brak produktów w koszyku.

Zero waste w firmie – 10 ekoporad

Zero waste w firmie – 10 ekoporad

Businessman in suit over natural green background holds an recycling icon, sign in his hands. Ecology, environment and conservation concept

Zero waste w firmie – to nie takie trudne! Poznaj 10 porad, dzięki którym Twoja firma będzie bardziej eko

O środowisko można dbać nie tylko w domu. Ekologiczne nawyki warto przenieść także do pracy. Część z nich pozwoli Ci wypracować dodatkowe oszczędności, więc nawet jeżeli zbytnio nie interesujesz się ekologią, możesz na tym zyskać. Oto 10 praktycznych sposobów, dzięki którym Twoja firma wpisze się w aktualne trendy, czyli ruch „less waste”, a może nawet „zero waste”. A kto wie, może przy okazji byciem „eco friendly” zarazisz część swoich pracowników?

Zero waste w firmie – co to właściwie jest?

Zero waste w firmie to zyskujący na popularności ruch, którego głównym postulatem jest ograniczenie produkcji odpadów. Wśród najbardziej radykalnych wyznawców tej „ideologii” panuje przekonanie, że odpady należy ograniczyć do zera. W dzisiejszym świecie jest to jednak bardzo trudne czy wręcz niewykonalne, dlatego wypracowano pokrewne pojęcie – less waste. W termin ten wpisują się wszystkie działania dążące do zminimalizowania produkcji odpadów. 

Nie zapominaj też o odpadach biodegradowalnych, czyli wszelkiego rodzaju odpadkach warzywnych, owocowych i resztkach jedzenia, które Ty i Twoi pracownicy na pewno „produkujecie”. Jeżeli często słyszysz chrupanie soczystego jabłka lub czujesz intensywny zapach pomarańczy, to znak, że powinieneś zainwestować w pojemnik na bioodpady.

Takie ekologiczne działania można zaszczepić we własnej firmie i wbrew pozorom nie jest to trudne. A korzyści z takiego podejścia mogą być nieocenione – oprócz tak oczywistych, jak oszczędności na rachunkach, jest to także status przedsiębiorstwa przyjaznego środowisku, który jest coraz częściej doceniany przez klientów. Chroniąc środowisko, Twoja firma staje się zatem trendy i jest dostrzegana przez konsumentów ceniących taką postawę. 

Segreguj odpady w swojej firmie 

Absolutną podstawą w każdej firmie, która chce być przyjazna dla środowiska, jest segregacja odpadów. Zamiast jednego kosza na wszystkie śmieci, zainwestuj w osobne pojemniki na szkło, papier czy plastik. Boisz się, że zaburzy to wygląd Twojego nowoczesnego biura? W ofercie wielu sklepów internetowych możesz znaleźć propozycje, które świetnie współgrają z przestrzenią biurową, a nawet dodadzą jej uroku.

Oszczędzaj na prądzie i wodzie

Jeżeli dobijają Cię rachunki za prąd i wodę, ten punkt na pewno Ci się spodoba. Jednym ze sposobów na bycie eko firmą jest po prostu oszczędzanie energii. Gaś światła w pomieszczeniach, w których nikt nie przebywa. Możesz też zainwestować w czujniki ruchu, które wyłączą oświetlenie za Ciebie. 

Przekonaj siebie i swoich pracowników, by wyłączali komputery po zakończonej pracy. Dobrym nawykiem jest też wyłączanie monitora, gdy udajesz się na przerwę czy nawet stosowanie trybu uśpienia, który znacząco obniża zużycie prądu podczas stanu bezczynności. Jeżeli zależy Ci na szybkim dostępie do efektów swojej pracy i z tego względu nie chcesz wyłączać komputera, stosuj hibernację. To złoty środek pomiędzy oszczędzaniem energii a szybkim dostępem do plików.

Oszczędzać możesz też wodę. Uczul siebie i swoich pracowników, by podczas mydlenia rąk zakręcali kran. Alternatywnie możesz zainwestować w baterię, która włącza wodę tylko wtedy, gdy wykryje ruch rąk. 

Korzystaj z eko transportu i zachęcaj do niego swoich pracowników

Codzienna droga z domu do pracy także ma ogromne znaczenie dla środowiska. W końcu pokonujesz ją zazwyczaj dwa razy dziennie przez pięć dni w tygodniu. Jeżeli to możliwe, zrezygnuj z samochodu na rzecz komunikacji miejskiej, a gdy dopisuje pogoda – wskocz na rower, hulajnogę, załóż rolki czy po prostu zrób sobie spacer.

Do eko transportu możesz też zachęcić swoich pracowników, wypłacając im miesięczne dodatki do pensji, jeżeli zrezygnują z przyjazdu własnym samochodem na rzecz bardziej ekologicznego środka transportu.

O zasadach tych nie zapominaj także, gdy jedziesz lub wysyłasz swoich pracowników w delegację. Ze względu na odległości rower niekoniecznie będzie najlepszą opcją, ale transport publiczny już jak najbardziej! Pamiętaj jednak, by unikać samolotów, jeżeli tylko to możliwe. Ze wszystkich środków transportu to właśnie sektor lotniczy produkuje najwięcej dwutlenku węgla. Dość powiedzieć, że gdyby potraktować go jako jedno z państw, znalazłby się wśród dziesiątki największych emitentów gazów cieplarnianych. 

Rezygnuj z druku, jeżeli tylko to możliwe

Papier to jeden z najczęściej wykorzystywanych surowców w biurze. Aby wyprodukować jedną tonę papieru, trzeba średnio wyciąć 17 drzew, czyli około 1 ara lasu. Przyjmuje się, że 1 tona to około 200 tys. kartek, a z jednego drzewa otrzymuje się około 11 tys. stron papieru. Wystarczy zatem, że wydrukujesz około 5 tys. faktur rocznie (oryginał + kopia), by przyczynić się do ścięcia jednego drzewa. 

A to dopiero początek kosztów związanych z fakturowaniem. Trzeba ją przecież jeszcze zapakować w kopertę i wysłać do kontrahenta. To kolejne wydane złotówki, które można zaoszczędzić, stosując e-faktury, wysyłane za pomocą poczty elektronicznej.

Zużycie papieru można też ograniczyć poprzez zaprzestanie drukowania wszelkiego rodzaju materiałów szkoleniowych dla siebie i swoich pracowników. Robisz dla każdego podsumowania po owocnym spotkaniu? Zamiast je drukować, wyślij je zainteresowanym osobom na maila. 

Możesz też ograniczyć zakup tradycyjnych książek, zachęcając siebie i swoich pracowników do korzystania z e-booków. Dziś premierze większości książek towarzyszy wydanie elektroniczne. A jeśli musisz już coś drukować, rób to na papierze ekologicznym, pochodzącym ze źródeł bezpiecznych dla środowiska. Poznasz go po certyfikacie – najczęściej jest to PEFC, FSC lub EU Ecolabel. Dobrym zwyczajem jest też stosowanie druku dwustronnego i czcionek, które ograniczają zużycie tuszu. Przejście z Arial na Century Gothic pozwoli Ci zaoszczędzić nawet do 30% tuszu. Inne “oszczędne” czcionki to m.in. Times New Roman i Courier

Naprawiaj, nie wyrzucaj

Wymiana co roku telefonu czy komputera na nowy naprawdę nie jest konieczna. Korzystaj ze sprzętów elektronicznych tak długo, jak to tylko możliwe. Jeśli ulegną awarii, zweryfikuj, czy można je naprawić. Często jest to zdecydowanie tańsze niż zakup nowego modelu urządzenia.

Możesz też rozważyć zakup urządzeń używanych lub poleasingowych. Bardzo często to udane i wciąż sprawne sprzęty. Mogą co prawda posiadać normalne ślady użytkowania, ale ich cena z nawiązką to rekompensuje.

Stosuj chemię naturalną dla firm

Środki czystości, proszki do prania, płyny do naczyń, mydła – na tym polu także możesz dołączyć do ruchu less waste, stosując chemię naturalną w firmie. Nie zawiera ona szkodliwych związków chemicznych i jest przyjazna dla środowiska.

Ekologiczna chemia gospodarcza jest już obecnie dostępna w ofercie wielu sklepów. Takie środki czystości zazwyczaj nie zawierają sztucznych barwników, konserwantów czy składników pochodzenia zwierzęcego. Są produkowane w zgodzie z naturą.

Przy odrobinie chęci możesz też samemu zrobić naturalną chemię dla swojej firmy. Ekologiczny proszek do czyszczenia uzyskasz, łącząc ze sobą np. sodę oczyszczoną, zmielone suche skórki z owoców cytrusowych i olejki eteryczne. Możesz nawet zrobić bio tabletki do zmywarki. Tu wystarczy soda, sól, kwasek cytrynowy i ulubione olejki. Ogranicza Cię właściwie tylko własna wyobraźnia!

Zamień jednorazowe baterie na akumulatorki

Jeżeli w firmie korzystasz ze sprzętu działającego na baterie, warto zadbać, by nie były to jednorazowe paluszki, które po wyczerpaniu stają się bezużyteczne i kłopotliwe dla środowiska. Pamiętaj, że jedna bateria z zegarka elektronicznego może zanieczyścić nawet 400 litrów wody.

Postaw na akumulatorki, które możesz regularnie ładować. To rozwiązanie nie tylko ekologiczne, ale też ekonomiczne. Zakup akumulatorków zwróci się szybciej, niż myślisz. 

Zamawiaj posiłki zero waste

Jeżeli często zamawiasz jedzenie do pracy, zwracaj uwagę, w jaki sposób jest ono pakowane i dostarczane. Wybieraj te restauracje, które stosują ekologiczne opakowania. Staraj się korzystać z własnych sztućców, a podczas składania zamówienia zostawiaj informację, że nie potrzebujesz jednorazowych. Poproś swoich pracowników, by również zwracali na to uwagę.

Jeżeli sam przygotowujesz sobie posiłki do pracy, pakuj je w opakowania wielokrotnego użytku. Staraj się też korzystać ze składników pochodzących ze zrównoważonych i ekologicznych upraw, ograniczając jednocześnie spożycie mięsa. 

Postaw na eko marketing

Grać w zielone możesz także w marketingu. Przykład? Ogranicz wydruk ulotek. Nie jesteś przekonany do takiego rozwiązania? Być może spacer w miejscu, w którym są one intensywnie rozdawane, uświadomi Ci, ile z nich od razu po wręczeniu ląduje… w koszu. Budżet na ulotki trafiające do śmietnika możesz przeznaczyć na promocję w internecie, która w wielu przypadkach okaże się zresztą bardziej skuteczna. W podobny sposób możesz też pomyśleć o billboardach i plakatach.

A może by tak zrezygnować z tradycyjnych wizytówek? Zamiast tego pobierz jedną z aplikacji, która umożliwia wygenerowanie kodu QR prowadzącego do Twoich danych kontaktowych. Wystarczy, że pokażesz go swoim rozmówcom, by przekazać odpowiednie namiary na siebie. Rozwiązanie tego typu oferuje m.in. popularny serwis społecznościowy LinkedIn. 

Woda w firmie tylko z dystrybutora

Zero waste to m.in. ograniczanie produkcji plastiku. Jeżeli zamawiasz wodę do swojej firmy, zainwestuj w specjalne dystrybutory. Stosowane w nich baniaki są zazwyczaj wielokrotnego użytku. Kupując kolejną partię wody, po prostu oddajesz puste pojemniki, które są napełniane przez producenta. 

Zachęć też swoich pracowników, by nie korzystali z plastikowych, jednorazowych kubków na wodę. Zamiast tego każdy może przynieść do firmy własny kubek wielokrotnego użytku.

Bądź ambasadorem ideologii zero waste

Wdrożenie przynajmniej części powyższych przykładów zero waste w swojej firmie będzie już sporym sukcesem. Na tym jednak nie poprzestawaj. Jeżeli jesteś przekonany, że rozwiązania te mają sens i sprawdziły się w Twojej firmie, przekazuj je dalej i zachęcaj do nich w kontaktach z klientami i partnerami biznesowymi. Stań się ambasadorem ruchu zero waste i uświadamiaj, że to wcale nie takie trudne. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

MetodaCzas dostawyCena
Paczkomaty 24/7do 1-2 dni roboczych9,99 zł
Poczta Polska dostawa pod adresdo 2-3 dni roboczych9,99 zł
Poczta Polska dostawa do punktudo 2-3 dni roboczych9,99 zł
Paczka w RUCHudo 2-4 dni roboczych7,99 zł
Kurier DPDdo 1-2 dni roboczych11,99 zł
Punkt odbioru DPD Pickupdo 1-2 dni roboczych11,99 zł
Odbiór osobistypo uprzednim ustaleniu0 zł